Permohonan | KWSP umum permohonan i-Sinar bermula Disember

Ternyata keputusan pemerintah untuk memperpanjang penarikan program i-Sinar dari Akaun 1 Kumpulan Wang Simpanan Pekerjaan (KWSP) untuk memasukkan semua anggota yang terkena pendapatan akibat pandemi Covid-19 adalah melegakan.

Dengan pernyataan terbaru, dapat diketahui bahawa ahli yang memenuhi kriteria boleh memohon program i-Sinar mulai pertengahan Disember.

KWSP akan mengumumkan perincian i-Sinar awal minggu depan, setelah Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz mengumumkan dalam ucapan penutup belanjawan 2021 pada hari Khamis.

Perincian Pembayararan

Pembayaran pertama akan bermula sebulan selepas permohonan diluluskan.

“Perincian ini merangkumi kriteria kelayakan untuk anggota yang pendapatannya terjejas, termasuk mereka yang kehilangan pekerjaan atau mengalami pemotongan gaji,” katanya.

Sebelumnya, Tengku Zafrul mengumumkan bahawa program i-Sinar diperluas dan jumlah pengeluaran maksimum meningkat kepada RM10,000 bagi mereka yang mempunyai RM90,000 ke bawah dalam Akaun 1.

Sebelum ini diumumkan, ahli boleh mengeluarkan wang sehingga RM60,000 jika mereka mempunyai baki simpanan lebih dari RM90,000 dalam Akaun 1.

Cara Mohon i-Sinar

1-Lawati pautan terus untuk log masuk ke KWSP i-Sinar di sini: https://isinar.kwsp.gov.my

2-Terdapat beberapa pautan untuk dipilih seperti:
-Permohonan baru
-Lihat aplikasinya
-Pemodenan pengeluaran
-Batalkan pengeluaran
-Manual Pengguna (Infografik)
-Arahan

3-Sila klik “Aplikasi Baru” untuk melamar i-Sinar

4-Sekiranya anda sudah mendaftar dan memohon, anda boleh terus mengklik Semak Aplikasi untuk melihat status kelulusan.

Syarat Keluar Duit Akaun 1 KWSP

Umumnya, ahli yang layak dapat mengakses 10% daripada jumlah simpanan mereka di Akaun 1, dengan syarat baki minimum adalah RM100.

-Ahli dengan baki RM90,000 dan kurang (Akaun 1), akan mendapat akses sehingga RM9,000. Amaun pendahuluan ini akan dibatasi secara berkala untuk tempoh sehingga enam (6) bulan dengan pembayaran pertama berjumlah RM4,000.

-Ahli yang baki lebih dari RM90,000 (Akaun 1) akan mendapat akses 10%. Walau bagaimanapun, jumlah maksimum yang boleh dibayar adalah RM60,000. Amaun pendahuluan ini akan ditambah secara berkala untuk jangka masa sehingga enam (6) bulan dengan pembayaran pertama berjumlah RM 10,000.