Panduan untuk Membeli Telefon Pintar / Smartphone Terpakai Tanpa Membelanjakan Besar

Panduan untuk Membeli Telefon Pintar / Smartphone Terpakai Tanpa Membelanjakan Besar

Sekiranya anda merancang untuk membeli telefon pintar tetapi mempunyai belanjawan kecil di poket ketat anda, maka anda mungkin ingin mengambil telefon pintar terpakai dan bukannya yang baru. Walau bagaimanapun, membeli telefon pintar terpakai boleh menjadi agak rumit jika anda tidak mempunyai pengalaman sama sekali mengenai “bidang” ini. Anda tidak boleh pergi ke kedai telefon pintar dan membuat pembelian secara rawak tanpa memeriksa keseluruhan keadaan telefon itu dengan teliti. Dan jika anda mempunyai peranti yang salah, ia mungkin menjadi sumpahan bagi anda.

Anda mungkin mendapatkan telefon pintar terpakai yang cantik dengan penutup casing yang sempurna tanpa calar, tetapi anda tidak tahu bahawa mungkin perkakasan dalamannya atau antara muka skrinnya mungkin tidak berfungsi dalam masa terdekat kerana terdapat beberapa kerosakan kritikal di dalam telefon yang disebabkan oleh pemilik sebelumnya. Oppo Reno4 Pro 5G Itulah sebabnya, sangat penting bagi anda untuk mengelakkan telefon pintar jenis ini untuk kebaikan anda sendiri.

Bercakap mengenai telefon pintar terpakai, kebanyakan orang berpendapat bahawa telefon pintar terpakai kebanyakan menghisap hanya kerana telefon pintar terpakai. Sebenarnya, tidak semua telefon pintar terpakai yang anda dapati di pasaran adalah telefon bimbit yang sudah tidak berfungsi lagi. Sebenarnya, sebilangan telefon pintar jenis ini masih berfungsi sama hebatnya dengan yang baru. Oleh itu, tidak relevan lagi untuk mengatakan bahawa kualiti telefon pintar terpakai akan sangat mengerikan.

Sekiranya anda telah membuat keputusan akhir dan benar-benar yakin bahawa ini adalah masa yang tepat untuk anda membeli telefon pintar pertama anda, maka ini adalah 15 petua berguna yang diharapkan dapat menjadi panduan pertama anda setiap kali anda merancang untuk membeli telefon pintar terpakai pada masa akan datang.

1. Jalankan Imbasan Pantas pada Sarung Kes

Perkara pertama yang perlu diperhatikan dari telefon pintar adalah penutup kesnya. Oleh itu, setiap kali anda menemui beberapa telefon pintar terpakai di mana-mana kedai, pastikan bahawa anda selalu melakukan imbasan menyeluruh terhadap peranti tersebut. Cuba periksa sama ada peranti itu mengalami kecacatan fizikal atau calar di bahagian badan peranti tersebut. Ini mesti dilakukan untuk mengetahui lebih lanjut mengenai apa yang pernah dilalui oleh peranti tersebut pada masa lalu ketika masih digunakan oleh pemilik sebelumnya.

2. Pastikan Penutup Kes adalah Asal

Telefon pintar terpakai biasanya terganggu dengan persepsi bahawa penutup casingnya akan memberitahu anda tentang keadaan mereka. Baiklah, itu salah. Anda tidak dapat menilai kualiti keseluruhan telefon pintar terpakai hanya dengan melihat betapa chassisnya chassis atau seberapa sempurna skrinnya. Ada kemungkinan besar bahawa penjual sudah menutupnya dengan beberapa penutup sarung pihak ketiga yang jelas akan menjadikannya kelihatan seperti telefon baru, bukan?

Oleh itu, sebagai pelanggan pintar, selalu lengkapkan diri anda dengan pemikiran bahawa penjual selalu dapat mengganti penutup kes yang asal tetapi rosak dengan beberapa casis pihak ketiga yang baru untuk membuat penjualan.

3. Pastikan semua butang fizikal berfungsi dengan sempurna

Butang fizikal selalu menjadi elemen rapuh pada mana-mana telefon pintar yang cenderung mudah rosak sekiranya telah ditekan berkali-kali oleh pemiliknya. Itulah sebabnya, semasa memeriksa telefon pintar terpakai di kedai, selalu pastikan bahawa semua butang fizikal, ingat, semuanya dapat berfungsi dengan sempurna, tanpa cegukan. Perkara terbaik untuk dilakukan ialah dengan menekan setiap butang fizikal berulang-ulang kali. Sekiranya anda melihat bahawa ada butang yang memberikan tindak balas lemah atau kelewatan (kadang-kadang ia berfungsi, kadang-kadang tidak) atau bahkan tidak berfungsi sama sekali ketika anda menekannya, maka yang terbaik

4. Sentiasa Periksa Kepekaan Skrin dengan Antara Muka Pengguna

Perkara seterusnya yang perlu diperiksa dari telefon pintar terpakai adalah permukaan skrin dan kepekaan antara Muka Penggunanya. Dalam proses ini, selalu jalankan imbasan menyeluruh jika terdapat calar di sekitar skrin dan pastikan skrin sentuh masih berfungsi dengan sempurna. Uji tindak balas sentuhan dari setiap sudut skrin hingga bahagian tengah. Lakukan beberapa gerakan campuran dan rawak di skrin berulang-ulang, dari:

meluncurkan UI ke kiri / kanan / atas / bawah,
melakukan pelbagai sentuhan,
memperbesar / memperkecil foto atau penyemak imbas web,
memadam widget / aplikasi / elemen
menaip pada papan kekunci QWERTY pada skrin maya
dan lain-lain
Dan jika anda mempunyai banyak masa, cuba mainkan beberapa aplikasi yang sudah terpasang di telefon, malah permainan berprestasi tinggi dan uji kepekaan antara muka skrin. Ingat, ini sangat penting kerana sebilangan besar pemilik sebelumnya mungkin telah meletakkannya di tanah untuk beberapa kali pada masa lalu, jadi ia akan memberi kesan langsung kepada kepekaan layar.

5. Periksa sama ada Terdapat Kesalahan atau Reproduksi Warna Pelik di Skrin

Selain kepekaannya, perkara penting lain yang perlu diperiksa di skrin adalah paparan. Biasanya, telefon pintar terpakai telah dijatuhkan beberapa kali oleh pemilik sebelumnya. Oleh itu, sangat penting bagi anda untuk melihat keseluruhan kawasan di skrin untuk memeriksa sama ada terdapat gangguan atau garis pelik pada pembiakan warna di sekitar skrin. Sekiranya anda melihat semua ini, maka skrinnya tidak baik.

6. Pastikan bateri masih cukup baik

Tidak dinafikan bahawa bateri adalah salah satu elemen terpenting dalam telefon pintar. Sebilangan besar telefon skrin sentuh, bahkan iPhone baru, mempunyai hayat bateri yang lemah (dengan pengecualian Samsung atau Motorola tentunya). Oleh itu, sangat penting untuk selalu menjalankan ujian di sektor ini setiap kali anda ingin membeli telefon pintar terpakai. Sebagai contoh, anda boleh melakukan perkara seperti bermain permainan 3D berprestasi tinggi atau menonton filem / video untuk memastikan bahawa bateri masih dalam keadaan cukup baik, jika tidak hebat. Sekiranya bateri habis dengan cepat walaupun anda hanya membuka foto atau mendengar beberapa lagu (yang bukan aktiviti yang sangat memakan tenaga), maka ada masalah dengan bateri.

7. Periksa sama ada Kekunci Rana Kamera (jika Ada) Masih Berfungsi

Sebilangan telefon pintar biasanya mempunyai kunci rana fizikal untuk merakam foto / video, walaupun dapat diganti dengan butang maya di layar. Namun, di beberapa telefon, ada fitur yang memungkinkan Anda menangkap gambar dengan kunci rana walaupun layar masih terkunci (mis., Sony Xperia S, dll.). Itulah sebabnya, walaupun anda tidak sering menggunakannya, selalu lakukan ujian cepat pada kekunci rana ini dengan menekannya berulang kali untuk memastikan bahawa butang ini masih berfungsi dengan sempurna.

8. Pastikan Kesambungan Selular dan Wi-Fi Masih Berfungsi dengan Baik

Kesambungan adalah elemen penting lain pada telefon pintar. Tanpa sektor ini, telefon terpakai anda akan berguna untuk anda. Anda tidak boleh melayari web, memuat turun barang atau menyambungkan aplikasinya ke internet. Oleh itu, selalu jalankan ujian ciri penyambungan ini dengan melayari laman web dengan penyemak imbas yang telah dipasang sebelumnya atau aplikasi lain yang memerlukan sambungan 3G / 4G dan Wi-Fi pada telefon pintar yang digunakan.

9. Periksa Bluetooth, NFC atau Sebarang Kesambungan Luar Talian Lain

Ciri-ciri penyambungan ini boleh menjadi sangat penting pada masa akan datang kerana anda suka atau tidak, anda memerlukan Bluetooth dan akan sering menggunakannya untuk berkongsi kandungan seperti foto / muzik / video / fail dengan peranti lain, sementara NFC juga sangat penting untuk pembayaran mudah alih masa depan. Oleh itu, jangan lupa untuk selalu menjalankan ujian pantas pada Bluetooth, NFC atau beberapa ciri sambungan luar talian yang lain di telefon.

10. Uji Kualiti Bunyi Speaker

Membuat panggilan telefon adalah sebab mengapa telefon bimbit dicipta sejak awal. Tanpa itu, telefon anda tidak boleh dipanggil sebagai telefon. Itulah sebabnya, jika ciri ini tidak berfungsi dengan baik, maka telefon terpakai anda tidak akan berguna pada masa akan datang. Oleh itu, sangat penting untuk selalu menjalankan ujian ciri ini dengan membuat panggilan rawak pada peranti lain dan mendengar jika ada yang tidak kena dengan kualiti bunyinya, isyarat atau pembesar suara.

11. Cuba Hantar Mesej Teks

Biasanya, jika penyambungan selular masih berfungsi dengan baik, ada kemungkinan besar anda juga dapat menghantar pesanan teks dengan telefon itu. Namun, jangan terbawa-bawa dan menghantar satu SMS tidak akan menyakitkan, bukan? Ini untuk kebaikan anda sendiri.

12. Periksa Kualiti Bunyi Telefon, Dengan dan Tanpa Alat dengar

Sebilangan besar pengguna telefon biasanya tidak membuka pembesar suara lebar ketika mendengar muzik atau menonton video. Mereka biasanya menggunakan alat dengar untuk kebanyakan aktiviti yang mempunyai bunyi di dalamnya, seperti permainan, filem, muzik atau apa sahaja. Walau bagaimanapun, untuk memastikan semuanya baik-baik saja, luangkan masa beberapa saat atau minit untuk memeriksa sama ada pembesar suara masih terdengar hebat atau tidak.

13. Pastikan Port Pengecasan Masih Boleh Mengecas Telefon

Pengecasan port juga merupakan perkara terpenting lain pada telefon pintar. Sekiranya port pengecasan tidak berfungsi dan tidak dapat mengecas peranti dengan betul, ini boleh membahayakan anda pada masa akan datang. Pada masa ini, kebanyakan port pengecasan telefon pintar tidak hanya dipasang dengan gam, tetapi pada beberapa telefon pintar, bahagian ini disatukan dengan solder. Oleh itu, pastikan untuk selalu memeriksa port pengecasan peranti dengan memasukkan / keluar telefon dengan pengecas dan lihat apakah terdapat sedikit kelewatan tindak balas pada bar bateri pada skrin semasa dicas. Telefon anda hampir tidak berguna jika tidak dapat dicas. Xiaomi Mi 10T Lite

14. Periksa slot kad microSD (jika ada) untuk melihat apakah ia masih berfungsi

Walaupun semakin popularnya telefon pintar simpanan dalaman yang besar, kebanyakan pengguna telefon masih menganggap slot kad microSD sebagai elemen yang sangat penting pada telefon pintar. Jenis pengguna ini cenderung memilih untuk memiliki telefon pintar dengan storan dalaman yang kecil tetapi dapat dikembangkan dengan kad microSD luaran. Oleh itu, jika anda merancang untuk membeli telefon pintar dengan kad microSD, disarankan agar anda memeriksa sama ada slot kad masih berfungsi dengan baik atau tidak. Anda tidak mahu membeli telefon dengan sedikit storan yang tidak dapat membaca kad microSD luaran, bukan?

sumbe:brian