IPhone VS Android, Perbezaan dan Persamaannya

IPhone VS Android, Perbezaan dan Persamaannya

Terdapat kegembiraan di kalangan media dan telekomunikasi kerana pengguna iPhone dan Android bersaing yang merupakan juara di kelasnya ketika datang ke teknologi mudah alih. Dari sudut produktiviti, kedua-dua peranti mempunyai perbezaan dan persamaan. Walau bagaimanapun, bergantung pada kategori masing-masing yang mereka sertai, selalu ada kategori yang memiliki keunggulan kompetitif. Kami akan melihat setiap peranti mudah alih dalam setiap kategori pilihan untuk memastikan mana yang menonjol. Bidang yang dipersoalkan dalam saga telefon pintar ini adalah: Melog masuk ciri, mengambil gambar, membuat panggilan, menguruskan penyimpanan, melayan pengguna dan terakhir tetapi tidak kalah pentingnya, melibatkan media sosial.

Melog masuk

Log masuk ke peranti seseorang boleh menjadi ujian kesabaran dan toleransi pertama kerana ini adalah perkara pertama yang kita lakukan sebelum menggunakan ciri lain dari telefon. Teknologi sensor cap jari iPhone TouchID dianggap sebagai kaedah paling selamat untuk membolehkan pengguna yang dibenarkan mengakses peranti kerana setiap cap jari adalah unik bagi setiap orang di planet ini. Walaupun pengguna Android mempunyai teknologi yang serupa, iPhone adalah pemimpin yang benar-benar dipatenkan dalam hal fitur ini.

Sebagai perbandingan, Android mempunyai teknologi kunci skrin pintar yang menggunakan pengecaman wajah untuk membolehkan akses ke peranti tetapi sering kali ini terbukti kurang selamat daripada ciri TouchID. Walaupun ini mengakui bahawa iPhone adalah pilihan utama dalam kategori ini, mungkin ada ciri lain yang disukai pengguna Android seperti membuat panggilan.

Membuat Panggilan

Sekarang jarak sosial menjadi norma baru, panggilan “Facetime” telah membuktikan nilainya dan sekali lagi, pengguna iPhone tersenyum pipi dengan ciri ini. Sebanyak mana yang disukai dalam kategori, pengguna Android merapatkan jurang dengan menggunakan aplikasi lain seperti WhatsApp untuk berhubung hampir dengan kenalan mereka. Namun, ia tidak sama dengan “Facetime.”

Berbeza dengan yang terakhir, teknologi Android mempunyai ciri senarai kenalan yang mesra pengguna yang dianggap unggul berbanding iPhone. Semua kenalan disusun secara berurutan untuk panggilan terakhir dan paling kerap. Ciri mudah ini memungkinkan pengambilan dan pengingat panggilan yang mudah. Walau bagaimanapun, seseorang akan mengatakan; “Siapa yang memerlukannya ketika anda dapat menelepon!”

Selfie dan Tangkap Gambar

Dan mengenai meletakkan gambar ke wajah, pengambilan gambar dipercayai menjadi ciri nombor satu bagi kebanyakan pengguna telefon pintar. iPhone nampaknya memimpin di puncak ketika merakam momen dengan ketepatan dan kualiti. Walaupun keduanya berkongsi kelebihan dan kekurangannya bergantung pada kemahiran pengguna mereka, satu perkara yang menonjol: susunan dan penyimpanan gambar. Tidak dapat dipastikan, Android kebetulan mengatasi iPhone dalam kategori tersebut kerana Foto Google menyimpan gambar dan menguruskannya.

Penyimpanan

Penyimpanan memainkan sebahagian besar pengumpulan data dan seseorang dapat memberikan nilai besar kepada fitur ini ketika memutuskan perangkat mana yang akan digunakan. Sekiranya seseorang itu adalah jurugambar, artis grafik atau penghibur yang memikirkan peranti berpatutan yang dapat menguruskan data, maka kemungkinan besar dia akan memilih telefon pintar Android. Mengapa, kerana ia tidak memerlukan peningkatan apabila kapasiti menyimpan fail habis. Terdapat kad SD yang boleh dikembangkan serta penyimpanan awan yang boleh diakses.

sumbe: https://www.techaheadcorp.com/
sumber::https://www.techaheadcorp.com/

Dalam cahaya yang berbeza, iPhone mempunyai bahagian pilihan penyimpanan awan dengan mempunyai failnya di iCloud. Ini mirip dengan Foto Google tetapi perbezaannya dengan storan dalamannya ialah ia tidak membawa slot SD yang dapat dibelanjakan dan setelah pengguna melebihi kapasiti penyimpanan fizikal mereka, mereka harus meningkatkan telefon pintar mereka ke peranti yang lebih baru dan lebih terkini. Sekiranya seseorang adalah penghibur dan mampu melakukan ini, cadangan bijak adalah mendapatkan iPhone kerana ciri seterusnya melebihi semua ciri lain!

Hiburan

Video dan muzik menarik peratusan pengguna telefon pintar yang tinggi dan penting untuk memiliki peranti yang memberikan kualiti dan ketepatan. IPhone bercakap dengan kuat ketika membungkus pukulan. Menurut CNN Business Magazine, iPhone adalah peranti utama untuk repertoar muzik tanpa had dan konsisten untuk penggunanya. Namun, perbezaannya dengan platform Apple iPhone ialah muziknya tidak percuma sementara pengguna Android menikmati muzik percuma yang kita semua tahu disokong oleh iklan.

Untuk memastikan pemenang dalam kategori ini, kami melihat kualiti penyampaian dan kerana hiburan bercakap sendiri, iPhone menjatuhkan mikrofonnya dan menyatakan kemenangan.

Media Sosial

Walaupun iPhone menyatakan dominasi dalam hiburan, Android menantang lawannya ketika berhubungan dengan media sosial. Ini menjadi kenyataan yang membimbangkan kerana aksesnya yang tidak terhad yang berpunca dari kos yang berpatutan Android.

Berbeza dengan ini, iPhone diketahui mempunyai banyak lubang di poket pengguna. Namun, ada garis batas ketika datang ke fitur dan peningkatan baru dan jika seseorang tidak memiliki iPhone, dia mungkin akan ketinggalan dalam bidang teknologi. Panduan untuk Membeli Telefon Pintar / Smartphone Terpakai

Dalam dunia perniagaan, aplikasi baru muncul setiap hari untuk meningkatkan produktiviti. Sekiranya seseorang itu adalah pengurus media sosial, ia sangat sesuai untuk dilengkapi dengan peranti terkini untuk menangani pasarannya. IPhone melebihi Android ketika memenuhi permintaan berteknologi tinggi ini. Namun, ketika berhubungan dengan kemudahan komunikasi dan manfaat yang ramah pengguna, kita pasti dapat mengatakan bahwa Android menonjol.

Menurut CNET, kedua-dua iPhone dan Samsung telah mengetepikan pasaran dari segi ciri dan faedah kepada pengguna masing-masing. Satu artikel tertentu dari CNET menjelaskan bahawa bergantung pada alat yang digunakan seseorang untuk berkomunikasi dengan pasangannya, komunikasi memegang kunci kehidupan cinta masa depannya. Ini bermaksud tidak kira alat yang kita gunakan untuk berkomunikasi, tradisi, budaya dan harapan memainkan peranan utama dalam menentukan mana yang lebih berkesan dalam berkomunikasi.

Sumber Artikel: FULLWEB